Flaggstång

Förra veckan såg jag på Äntligen hemma. Det är egentligen inget favoritprogram men just då fanns det antagligen inget annat att se på… Men i det avsnittet tog de ner en vacker gammal flaggstång och bytte ut den mot en ny.

 

Är ju kanske svårt att veta när en flaggstång har gjort sitt och är murken, men när de sågade upp den här så såg den helt frisk ut! De visste förr hur man valde ut ett träd att bli flaggstång.

 

Dessutom är det ju bara den allra nedersta biten som oftast ruttnar, går ju säkert att kapa stången lite.

 

Jag läste någonstans, minns inte var, om att man kunde laga sprickor i gamla flaggstänger med linoljekitt. Det händer ju att de spricker lite, men det betyder inte att de är uttjänta. Hittade den här kommentaren på en blogg:

 

”När jag köpte mitt ställe för 18 år sedan var ett av de första projekten att tillverka en egen flaggstång. Jag såg ut en lång och rak gran på min egen ägandes skogsbacke. Barkade efter alla konstens regler och så skulle sprickorna kittas. Jag rörde till eget kitt av krita och linolja och sedan målade jag med äkta linoljefärg. Visst tog det lång tid för den att torka, men vad gjorde det. I järnaffären ville de sälja en guldig plastkula att ha i toppen, men jag vägrade. De fick beställa hem en kula i mässing.

 

Ingen mer är jag vet att det är en mässingskula, att stången är kittad med linolja och krita o att den är målad med linoljefärg. Men det är känslan det handlar om och den gör mej mycket nöjd.

 

Stå på er alla linoljefantaster.” Från en Göran.

 

 

Den här killen beskriver hur han gjorde med en gammal flaggstång. http://biphome.spray.se/fam.polson/flagstang/flaggst%E5ng.html Först impregnerade han den med linolja och terpentin och sen målade han den med linoljefärg.

 

 

Andreas har en gammalflaggstång som har sett bättre dagar, kanske skulle den kunna få leva ett tag till med lite linoljekitt och ny färg? Hur kan man testa om den är rutten eller inte? Slå en stor spik igenom den och känna om den är mjuk? Hmm…

 


Kommentarer
Postat av: Gödran

Hej!
Vad kul att få se en egen gammal kommentar som cirkulerar runt på nätet. Är på gång att tillverka en ny flaggstång av gran och sökte för att hitta lite info. Döm om min förvåning när jag hittade ett inlägg som jag själv skrivit. :-)

2013-04-24 @ 09:31:52
Postat av: Andrea

Haha, ja! Tyckte att dina ord vad kloka och att de skulle spridas vidare. Varför ska du göra en ny stång?

2013-04-24 @ 09:43:58
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Göran

Lite pinsamt är det, men det är av erfarenheter man lär sej. I vintras blåste min flaggstång ner i en häftig storm. Felet jag gjort var att jag hade borrat två hål i nedre ändan av stången för att kunna fästa den i markfästet. (Två u-balkar fastgjutna i cement)
Där jag borrat hålen hade det gått in röta som försvagat stången o den föll. Men rötan gick bara några dm från hålen, i övrigt var stången i perfekt skick. Hård som ben. Jag har eldat med den i vinter o den värmde gott. Men den stod i alla fall i närmare 20 år.
Nu blir det till att börja om igen. Om 20 år är jag nästan 80 år, så jag tror att denna stången blir den sista jag gör. Men vem vet, gammal kunskap ska bevaras så jag kanske startar en studiecirkel "tillverka din egen flaggstång" när jag sitter på ålderdomshemmet. :)

2013-04-24 @ 20:36:03
Postat av: Andrea

Ja! En studiecirkel låter som en väldigt bra idé tycker jag. :) Skrev just ett inlägg om vår flaggstång och vad vi planerar att göra med den.

Kunde du inte bara ha kortat av stången lite om resten ändå var så hård? Finns det någon risk med det? Lite sent nu kanske..

Lycka till med nästa stång!

2013-05-16 @ 09:09:57
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0