Rabarbersäsong

I helgen ska jag ut till Torpet med mina tre bästisar! Kommer blir en härlig helg med god mat, vin och mycket snack! Har ringt och beställt två kubik ved som jag förhoppningsvis kan få lite hjälp att klyva och stapla in i vedboden också.

 

 

Rabarbern har redan vuxit sig stor så jag tänkte inviga rabarbersäsongen med ett recept som jag inte provat förut på knäckig rabarberpaj:

 

2 dl havregryn

2 dl socker

1 3/4 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 krm vaniljsocker

125 g smör

1/2 dl vispgrädde

1/2 dl ljus sirap

rabarber i mindre bitar

 

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret i en gryta tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner det i bunken. Lägg rabarbern i en smord form och bred på röran. Grädda ca 40 min i 150 grader. Servera med vaniljglass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0