Större trädgårdsland!

Stora förändringar har skett i trädgårdslandet! Dels så har det blivit ca 25% större, kände att det inte riktigt fick plats all den potatis som jag skulle vilja ha och dessutom så skulle jag vilja prova rödbetor i år. Men innan var landet ca 1,5x1,5 meter, så det är inte så stort.

 

 

Och så har landet fått en rejäl kant av tegel och betongplattor. Kanten mellan gräsmattan och landet var diffus och hallonen höll på att invadera. Dessutom tycker jag att det blev riktigt snyggt! Materialvalet beror på vad som fanns tillgängligt. Teglet kommer ifrån min förra skorsten som murades om i höstas och betongplattorna kommer från min lilla ”parkeringsruta”. Men jag tycker inte att betongplattor hör ett torp till, och på det här sättet syns de mindre och gör dessutom nytta! Risk finns att teglet kommer att smulas sönder helt av frosten, men eftersom det varit en skorsten så hoppas jag att den i alla fall är lite frostbeständig. Men annars är det inte hela världen, då får det ligga tegelkross runt landet som gräsklipparen kan ha hjulen på.

 

En skiss: (en oproportionerligt liten gräsklippare, men ni förstår?)

 

 

 

 

 

 

Det som är bra är att jag på det här sättet får en upphöjd odlingsbädd. Både bra för värmen och för att det kanske håller sniglarna borta (förhoppningsvis, drömma går ju). Problemet är bara att jag just räknat ut att jag kommer behöva 0,8 kubik mer jord.. En hel del finns att plocka ut ur komposten, men lite kommer jag nog behöva köpa. Granngården har förresten kommit till Norrtälje, blir nog ett besök där på vägen ut i påsk!

 

Planen för trädgårdslandet i år är:

-          Potatis (tre sorter: tidig, mellan och sen)

-          Schalottenlök

-          Jordärtskockor

-          Rödbetor

-          Morötter


Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh va härligt att gräva! Nu blev jag sugen och inspirerad att börja i vår trädgård här hemma. Fin blogg!

2012-03-28 @ 15:30:17
URL: http://bjornunge.wordpress.com
Postat av: Andrea

Att gräva är betydligt jobbigare än man tror, en riktig genomkörare för hela kroppen! Hade träningsverk i flera dagar.. Varför betalar folk för att gå till gym?? Gräv en grop, hug lite ved! ;)

2012-03-28 @ 16:37:27
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0