Brage

Mamma hittade i höstas en kvaddad cykel i sitt soprum, antagligen påkörd av en bil. Men alldeles för fin för att slängas så jag adopterade den!

 

Nu äntligen är han klar att cykla på! Min kära sambo har bytt däck fram och bak, bytt fälj bak, riktat om stänkskärmen bak som var helt kvaddad, bytt tre ekrar i framhjulet, kortat kedjan och fått både fram- och baklyktan att fungera med den gamla dynamon! I julklapp fick jag en fin läder sadel, Brage saknade sin original sadel.

 

 

 

Sadeln är från Stålhästen, min sambo köpte nyligen en ny retro cykel av det märket, byggs i Kina billigt, riktigt fina faktiskt. Men de saknar tyvärr tyngden som gamla cyklar har, och håller säkert inte i 70 år! Han köpte en lös sadel till mig, 200:- fick han betala, som hittat!

 

Har surfat lite och det verkar som att Brage är 40-talist. Hittade den här reklamen på nätet:

 

Och den här sloganen: BRAGE är en bra svensk kvalitets cykel snabb, lättgående, stark och solid. Låt Brage bli Er följeslagare i år på landsvägarna - den är pålitlig och säker.

 

Enligt wikipedia: Brage (isl. Bragi, betyder ungefär "den förträfflige") är skaldekonstens och vältalets gud i nordisk mytologi. Troligen son till Oden och Gunnlöd, make till Idun.

 

Cyklade till jobbet idag, gick förträffligt!

 

Nu håller jag tummarna för att jag får behålla både cykel och sadel. Är inte så vidskeplig så jag har även två ordentliga lås!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0