Vad har hänt med vedspisen??

Förra helgen när jag var på Torpet hade jag med mig eldfastbruk som jag köpt på Gysinge för att lägga på ovansidan av ugnen i vedspisen. Men när jag lyfte bort plattorna och borstade bort askan så låg det redan ett lager lera där, intakt och fint. Men jag märkte att plåten på sidan om ugnen, mot där man eldar var väldigt krum. Försökte få upp den, så att jag skulle kunna banka till den eller lämna den till en smed, men det gick inte! Den ville inte komma ur ugnen. Vad ska jag göra nu??

Måste man skruva upp de stora skruvarna som sitter på ovansidan av spisen och lyfta av toppen för att få ut plåten? Det har nog inte gjorts sen spisen tillverkades för ett sekel sen, är rädd att jag ska förstöra spisen eller inte få tillbaka toppen… Gör det något att plåten är bucklig? Det är en tunnare plåt som omger ugnen, den tjocka kanske bara är till för att få jämnare värme i ugnen, eller?


Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej. Den delen som blivit böjd kallas för brännjärn och blir med tiden uttjänt och måste bytas. Kolla på Josef Davidssons eftr hemsida. Han har reservdelar till vedspisar. Här har du en länk. http://www.vedspis.se/sv/delar/tabell/Reservdelar/?manufacturer_id=9&model_id=95

2012-06-12 @ 21:53:16
Postat av: Andrea

Tack för tipset! Kontaktade dem och mitt brännjärn är utbränt, det ska skydda ugnssidan från elden och om ugnssidan går sönder så finns det inga nya och sotaren dömer ut spisen!



Det positiva är att jag inte behöver skruva av toppen på spisen, det gamla brännjärnet kan jag lätt slå sönder med en hammare och få ut (när järnet blir utbränt så sväller det tydligen) och det nya ska jag kunna trixa in, och det ska inte skruvas fast eller dyl utan ska kunna röra på sig mellan varmt och kallt.



Ett nytt brännjärn kostar 460:- +200:- frakt. Och de hade även bakplåtar som min ugn saknar... Kanske kan bli en födelsedagspresent till mig själv och min ugn? :)

2012-06-13 @ 15:12:48
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0