Sommarpresent till vedspisen

Igår beställde jag ett nytt brännjärn, en bakplåt och ett röklock till min Husqvarna 727.

 

 

Beställde från http://www.vedspis.se/ och de var mycket hjälpsamma och trevliga, med snabba svar på mailen.

 

Brännjärnet sitter mellan elden och ugnen för att skydda ugnssidan. Mitt har bågnat lite och är tydligen uttjänt. Man bör byta ett järn som ser ut som mitt för med tiden så sliter det på ugnssidan och om den spricker så finns inte den delen att köpa idag och sotaren dömer ut spisen. Ett nytt kostade 460:-.

 

 

Där man eldar finns även ett cisternjärn (mot vattencisternen) och ett bakre järn, men mina ser okej ut.

 

När jag ändå var inne på deras hemsida såg jag att de även hade bakplåtar! Jag har ingen till min spis, och eftersom jag lagar en del mat i den så tyckte jag att det vore kul att ha. 235:- kostade den.

 

Och så passade jag även på att köpa ett nytt röklock. Det sitter ovanpå spisen och mitt är sprucket, 212:-. Och så 200:- frakt för alltihop.

 

Glad sommar till min vedspis!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0