Skorstens vård

 
I våras murade jag om den ena skorstenen, den var i väldigt dåligt skick och fick muras om helt. Den nya skorstenen är nu helt obehandlad och med silvriga, blanka skorstensöverbeslag. På semestern skulle jag vilja fixa till den.
 
 
 
 
Mina två andra skorstenar är orginal tror jag och de är behandlade med svarttjära. Personligen tycker jag att det är snyggare med putsade skorstenar, men frågan är om jag ska tjära den nya skorstenen eller om jag ska putsa  alla tre? Går det att putsa på gammal svarttjära eller måste jag få bort den på något sätt? 
 
Vilken färg ska jag måla skorstensöverbeslagen i? Tydligen är rött, grönt eller svart "rätt". 
 
Den här infon hittade jag på http://www.stockholmslansmuseum.se :
 
Ytbehandling, plåtinklädnad
Hela skorstensstocken putsades för att den skulle bli tätare. Den utvändiga skorstenen är utsatt för väta och kyla och det har funnits olika metoder för att skydda den. Fram till 1800-talets mitt var det vanligt med kalkputsade och vitkalkade skorstenar. Att behandla oputsade skorstenar med svarttjära (trätjära blandad med kimrök) eller svart linoljefärg var allmänt förekommande på 1800-talet. Även målning med röd slamfärg har förekommit. Man kunde också klä in den helt med falsad skivplåt när järnplåten blev billigare under andra häften av 1800-talet. Mot slutet av seklet fick man tillgång till fabrikstillverkat tegel i frostbeständigare kvalitet och det blev inte längre nödvändigt med ytbehandling eller plåtinklädnad. Men många arkitekter vid 1900-talets början sökte sina förebilder i äldre byggnadstradition. De vitkalkade skorstenarna blev åter moderna, och på 1920-talet kläddes gärna skorstenarna med falsad skivplåt.

Skorstensöverbeslag 
För att skydda skorstenen murades den med en utkragning - en utskjutande krans av tegelstenar längst upp. Krönet täcktes av enkupiga tegelpannor. Under andra hälften av 1800-talet blev skorstensbeslag av plåt blev vanliga på all typ av bebyggelse. Plåtbeslagningen utformades konstfärdigt som ett ”tak” över skorstenens murade krön. Plåtbeslaget bestod av plåtar som sammanfogats till skivor med s k hakfals. Plåtskivorna fogades i sin tur ihop med s k ståndfals. Beslaget fästes med långa plåtbleck som spikades fast i murfogarna med klippspik. I början av 1900-talet fick skorstensbeslagen ofta dekorativa former och målades i engelskt rött, kromoxidgrönt eller svart.

Skorstenar med huv

Skorstenar med någon form av huv har varit brukligt på de hus man inte dagligen eldade, som smedjor, backstugor och badhus. Skorstenshuven skyddade skorstenen mot regn och snö som annars kunde orsaka frostsprängning. Flera olika typer förekommer; ett s k svep av plåt är en variant. En ”ballerina” eller ”dansare” som vrider sig efter vinden sattes på skorstenen för att få bättre drag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0