Ohyra!

 

Den här sommarens regn har bidragit till att ohyran trivs som fisken i vattnet.

 

Vissa av mina rosor (som förövrigt har massor med knoppar) har blivit angripna av vad jag tror är blad- och knoppvecklare eller rosenbladsteklar. De är små gröna larver som äter upp knopparna! De verkar inte vara intresserade av bladen utan går direkt på knopparna. Mamma har plockat dem, och det verkar vara det enda man kan göra. Någon som har något tips?

 

 

Stockrosorna är det värre med. Den ena plantan verkar ha fått Stockrosrost, små bruna fläckar/vårtor under bladen. Den har även bladlöss och tvestjärtar som äter på knopparna och gör små runda hål i bladen. Detta är dessutom första året som jag får knoppar överhuvudtaget, planterade ut dem rätt sent för två säsonger sen. Håller tummarna för att jag får se någon av dem blomma!

 

 

Just nu har jag dessutom hyrt ut Torpet för första gången. Så under två veckor kommer de små rackarna få mumsa ostört…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0