Plan för 2012

2011 blev ett kostsamt år för Torpet. Men det är ju så svårt att låta bli, ville ju så gärna få en fungerande kakelugn och elen var ju tvungen att dras om när köket totalrenoverades. Men murare, plåtslagare och elektriker är inte billiga, trotts det fantastiska ROT-avdraget.

 

Planen för 2012 är att inte göra några kostsamma renoveringar alls. Men det betyder självklart inte att jag bara kommer ligga i hammocken när jag är där!

 

Många gör att-göra-listor och tidsplaner för vilka renoveringar som ska göras under året, men hur många gör faktiskt en kalkyl för arbetena? Om jag hade gjort det förra året hade jag kanske lugnat ner mig.

 

Det här är min plan för 2012:

 

- Göra klart panelbytet på verandan som jag tror att jag påbörjade hösten 2010 (fattar inte hur tiden har gått så fort!) Kostnad: Virket har jag hemma, så där blir det ingen kostnad. Räknar inte min egen tid.

- Skrapa och måla pärlsponten på verandan.  Kostnad: 300:- i linoljefärg, har inte bestämt nyans än, kanske ljusgult.

- Tapetsera verandan med gamla blomböcker á la Linné. Kostnad: Har redan 4 blomböcker, max 100:- till för några till böcker på loppis. Och för tapetklister.

- Golvlister till verandan. Kostnad: ca 400:-

- Plank mot grannen, det förra revs när Lärkträdet skulle fällas. Kostad: enligt byggahus.se ca 100:-/m inkl plintar. Så det blir ca 500:-

Om jag hinner (och orkar):

- Riva ner x antal lager gipsskivor och tretex-skivor i vardagsrummet, sätta upp renoverings gips och tapetsera. Kostnad: Det här bli lite dyrare..  Gips= ca 1600:-, tapeter= ca 3000:-, totalt ca 4600:-

 

Summa: 1300:- eller om jag även gör vardagsrummet: 5900:-. Klart hanterbart! Det dyrare alternativet blir bara 500:- per månad, utslaget över året.

 

Och planen för trädgården:

- Ge kärlek till rosorna som jag satte förra året

- Gräva upp de sista resterna på smällbären

- Så gräs där smällbären stod

- Kanske utvidga trädgårdslandet

- Rensa i hallonlandet, gödsla och stödja

- Fundera på vad jag vill ha i rabatten vid köksfönstret. Stenig och karg jord gör det svårt. Antingen gräva ur och byta jord eller planera sånt som trivs i stenig jord. Kanske kryddor? Timjan, rosmarin…

- I trädgårdslandet: potatis, lök, jordärtskockor, som vanligt. Kanske prova rödbetor också?

 

En mer detaljerad plan kommer nog att arbetas fram vart efter som!

 

En annan plan är att börja hyra ut Torpet. Det var planen förra året, men blev aldrig av. Var ju ett renoverings kaos i köket.. Så om det är någon som vill hyra ett torp veckovis, 10 mil från Stockholm så är det bara att höra av sig!

 

Här kommer en bild från i september när det var kräftskiva och äppelplockning på Torpet! Mitt stolpiga äppelträd skulle verkligen behöva en "extreme make over"...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0