Latex och silicon

Nu pratar jag inte om fetisch kläder och bröstinplantat. Utan om små hjälpmedel för att få gamla hus att se snygga ut. Kanske inte så byggnadsvårdsmässigt, men ortroligt användbart.

 

Jag har alltid blandat ihop dessa två, båda är lite kladdiga, kommer i en svårhanterlig tub och blir lite gummiaktiga i konsistensen.

 

Silicon används bland annat
i våtutrymmen och är inte övermålningsbar.

 

Latex däremot kallas för ”snickarens bästa vän”, och på min veranda gick det en hel del av den varan. Jag sprutade ut, drog med fingret över springan och torkade med en fuktig svamp. Latex torkar rätt snabbt så det gäller att inte spruta ut på för många ställen innan man går efter och drar med fingret och torkar. Latex är övermålningsbart men man ska vänta minst ett dygn, längre om man använder matt färg.

 

Den grova panelen på min veranda hade stora glipor som lyste svart när jag hade målat första lagret. Utan latex hade jag inte kunnat ha kvar den. Och golvlisterna längs med panelen skulle se alldeles ny ditsatta ut om jag inte satt latex i glipan mellan väggen och listen. Även längst med vissa elledningar har jag satt latex för att det ska se ut som om de alltid suttit där och bara blivit inmålade.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0