Rivning i köket!

 

Den här veckan har varit stressig på jobbet, därav att det inte kommit upp några bilder på rivningen i köket.

 

Men imorn ska jag ut igen för att sätta upp renoveringsgips, tallister där det behöver kompletteras och golvsocklar, så därför lägger jag snabbt in ett inlägg här! Jag vet att många tycker illa om gips, men att lerklina kändes inte som ett alternativ, det är bara några få väggar och det kändes övermäktigt och jobbigt, även om vissa av er säger att det är lätt och går fort så slår det inte gips. Renoveringsgips är dessutom så tunn att man ändå får en levande och inte perfekt yta.

 

Andreas har varit så gullig och kopierat taklisterna så att det räcker till hela köket. Han tog med sig en bit som var murken till sin verkstad där han har massa roliga maskiner. :) Han har även planerat och köpt allt material som vi behöver till golvsocklarna!

 

Så här fint var det före den stora rivningen:

 







Och så här såg det ut undertiden och efter:


Pärlspont dök upp bakom gips och tretex!

 


På vissa stället hade någon rivit bort alla gamla tapetlager... Och satt asfaltspapp..



Snickaren som satte panelen måste ha haft tummen mitt i handen.. Kilsågad pärlspont??




På vissa delar fanns alla tusen lager tapeter kvar! Har rivit loss en ruta som jag ska lägga i blöt så att limmet förhoppningsvis löser sig. Är så nyfiken!







På ett ställe ser man att tapeten sitter upp och ner! En blind hantverkare skulle förklara både det ena och andra... (Den vinröda med lite asiatiskt tema)




Under panelen var det också tapet, den vinröda! Så panelen är alltså inte "orginal", känner mig inte lika tvingad att spara den då. Skönt! Men här har han satt den åt rätt håll i alla fall.. Vore kul att få den daterad för att veta när panelen sattes upp.



Bakom alla skivor bodde det både en och en annan filur! Bland annat den här:



Men även silverfiskar! Det kändes torrt och fint, bor inte dom bara där det är fuktigt???


Fast då och då tog vi paus och nöjt lite också!


Svartvinbärssaft, tyvärr kan jag inte säga att den är hemmagjord.




Rosébubbel och lokal ost.







När väl gipsen och socklarna kommer upp är det dags för elektrikern! Och sen färg och tapeter. Kommer bli så fint! 

 


Kommentarer
Postat av: Sofie

Å vad roligt med tapeterna! Hoppas du får möjlighet att lägga ut bilderna på dom olika sen. Lycka till med skivorna.

2011-05-26 @ 21:17:42
URL: http://sofiestorp.wordpress.com
Postat av: Malin

Hej hej!



Vad spännande att läsa om hur ni hittar skatter bakom väggarna. Har själv också nyss påbörjat en sådan resa så jag känner igen mig....

Stort lycka till!

2011-06-28 @ 16:31:42
URL: http://www.malincharlottas.blogspot.com
Postat av: Hanna U

Oj vad spännade det var att se bakom (inuti) väggarna.

Våra torpväggar är masonit och tretex men jag har tjuvtittat och det är någon typ utav trävägg bakom.

Det vackraste vore ju timmer :)



Gillar din blogg.

2012-01-17 @ 22:47:13
URL: http://mittsoldattorp.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0