Blomstertid


Innan gräsmattan klipptes förra helgen var jag tvungen att rädda några blommor som stod dumt till.


"Gullvivans gyllene blomsternycklar öppnar portarna till sommarens sal" (skalden Atterbom)





Vad har hänt med den här gullvivan? En mutation?




Jag var tvungen att googla på den och hittade den här infon: "En dag får du kanske ett överraskande besök. Plötsligt står där en röd gullviva bland de gula. En spontan gäst som uppstått genom arvsanlag hos de gula. Den röda gullvivan är en urgammal form, som var mycket älskad i torpträdgårdarna, där röda och gula gullvivor ofta var kantväxter i finrabatten. En romantisk mormorsidé värd att ta efter!"


Kommentarer
Postat av: Södergården

Åh vad roligt att få veta mer om de röda. Jag har några sådana i min trädgård också. Jag har flyttat ganska många små plantor från gräsmattan till rabatten så att de kan växa sig stora. Blir rejäla tuvor av dem fort när de inte klipps ner jämt. //Sophie

2011-05-27 @ 15:30:43
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: Camilla

Kul information, ska försöka hitta en gammal trädgård då jag kan "låna" ett par plantor:-)



Ha en solig dag!

Camilla

2011-06-08 @ 16:59:53
URL: http://smultronbo.blogspot.com/
Postat av: Marianne Tapper

Jag har också röda gullvivor =lundvivor tror jag de heter...Egentligen finns det tre olika nyanser - rent gula , orange och röda...ljuvliga vårblommor...Har sått brunkantade med gul mitt...När jag köpte huset för tre år sedan ANADE jag att det skulle komma många överraskningar på köpet ...;)SNART är det dags igen <3

2012-01-05 @ 23:21:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0