Äggoljetempera

 

Har just, tackvare tips från läsare, fått upp ögonen för äggoljetempera!

 

Jag har inte övervägt den tidigare eftersom jag trodde att den inte var så slitstark och att jag tänkte att det var jobbigt att hålla på att blanda ägg och olja och så… Men där hade jag fel, den är tydligen väldigt slitstark och det finns emulsion att köpa! (Ägg, olja och konserveringsmedel) Alltså bara att tillsätta färgpigment, vilket mamma upplyste mig om att hon har massor av hemma.

 

Billigt blev det dessutom! Även fast man köpte färdig emulsion istället för att blanda egen (som blir ännu billigare). På Ovolin kostar den 90:-/l, 200:-/2,5l eller 380:-/5l. En liter räcker till 10 kvadrat, så den är dryg också!

 

Äggoljetemperans fördelar:

- slits snyggt (alltså inte flagar utan nöts, fast väldigt långsamt)

- billigt

- vacker yta

- går att få både blank och matt beroende på om man polerar

- penslar går att tvätta i såpa och vatten

- torkar snabbare än linoljefärg, övermålningsbar efter 12h, yttorr 2-7 dagar, genomhärdad 3-4 veckor. (Olika för olika pigment)

 

 

Äggoljetemperans nackdelar:

- Kortare hållbarhet än annan färg, 2 mån i rumstemperatur, 6 mån i kylskåp. (om man köper emulsion med konserveringsmedel, annars bara två veckor!)

- Vissa tycker att den är lite svårt att måla med eftersom man måste vara snabb och lätt på hand.

- Kan vara svårt att få exakt den färg man tänkt sig, men oavsett om det blev den planerade färgen eller inte så blir det alltid bra påstår Ovolin…

 

Så nu överväger jag starkt att måla golvet i köket och alla lister, foder och dörrar med äggoljetempera!

 

Problemet blir bara att hitta rätt färg… Jag hade ju bestämt mig för grönumbra i 10, 15 och 20 %, men vad blir det om man översätter från linoljefärg till äggoljetempera??? Det gäller nog att tänka om.


 



Och så bara ett snabbt svar till kommentarerna som jag fick på det tidigare inlägget! Jag blir så glad när jag får kommentarer ska ni veta! Jag har använt Ottossons linoljefärg och jag tycker att den har tagit ca en vecka att få damm torr och jag tycker att den luktade en hel del också. Men det är väl mest för att mitt sovrum ligger så nära köket där jag har använt den, inte kul att sova i färg ångor.

 

Och angående tvätt av penslar så tycker jag att det är lite obehagligt att ha burkar stående med linolja eftersom den är självantändlig, men det kanske inte är någon fara? Dessutom vet jag inte vad jag ska göra med linoljan sen, jobbigt att behöva åka till återvinningscentral.

 

I helgen bär det av till Torpet! Då står rivning på schemat, av alla gips och tretex skivor. Före-bilderna kommer tyvärr att vara finare än efter-bilderna, men tillslut kommer det bli toppen!

 

Bilder kommer!


Kommentarer
Postat av: Sophie

Äggoljetempera är ett bra alternativ till linoljefärg men om den är billigare vet jag inte. Jag har precis målat vårt kök i tre strykningar med linoljefärg på mindre än en liter färg, alltså alla väggar från golv till tak, alla snickerier och all inredning.



Jag förstår inte hur det kan ta en vecka att få din linoljefärg dammtorr. Min är snustorr på 12 timmar när jag målar på trä. Det är som sagt bara sista strykningen som tar lite längre tid att torka.



Jag har aldrig penslar i linolja, jag har mina i en plastburk med vatten. Jag tycker det är opraktiskt med linolja eftersom den löser upp linoljefärgen och man bara kan ha en kulör i varje burk då. genom att ställa dem i vatten torkar penslarna inte och man kan ha hur många olika som helst i samam utan risk för att dete färgar av sig. Det är bara att ta upp och stänka ur så mycket vatten som möjligt när man ska använda penseln. När jag sedan målat klart helt tvättar jag med såpa och vatten. Som längst har jag haft penslar stående i ett halvår i vatten utan att de tagit skada, det enda man måste tänka på är att vattnet avdunstar så man får fylla på ibland.



Vattnet kan man bara hälla ut när man inte vill ha det längre.

2011-05-20 @ 11:53:33
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: Cecilia

Lycka till m Tretexen! Glöm inte munkorgen :-)!

Ser verkligen fram mot dina före-efter-bilder!



Penslar - jag har mina i olja numer, inte vatten, för de får faktiskt stå hela vintern i oeldat hus. Var också lite nervös för ev antändning men det är ingen fara. Jag brukar använda ett uppklippt mjölkpaket (den avlånga) o trä på en elastisk plasthandske så dunstar det inte. Även linoljan försvinner, nämligen.



Visst måste man ha olika penslar för olika färger.



Måste - något skamsen - erkänna att jag bara målat m äggoljetempera en gång och det var många år sedan. En byrå. INtressant är att den är täckt av mögel varje vår... Teori, någon??

2011-05-20 @ 13:28:53
URL: http://bodanorregard.blogspot.com
Postat av: Maria

Min personliga uppfattning är att äggoljetempera är snyggast på släta ytor och att linoljefärg gör sig bättre på panel och snickerier. :) Det man får tänka på att tempera är en matt färg, så ytan är inte så lätt att hålla ren även om den är väldigt slitstark. Inget för ett golv man vill våttorka, med andra ord. Testa Allbäcks färger - de är lättarbetade, det räcker med två lager färg och de torkar relativt fort.



Sophie, vi har också haft sådana torktider trots att vi målat väldigt tunt. En låg inomhustemperatur kan ju dra ner torktiden rejält och ett hus som är kallställt under veckorna (antar jag?) är nog inte speciellt varmt annat än under sommaren.

2011-05-20 @ 15:02:09
URL: http://www.karleriks.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0