Rosenträdgård

 

Jag jobbar som vissa av er vet i byggbranschen. Men på jobbet är det inte små stugor som gäller utan stora infrastrukturprojekt. Jag har just avslutat jobbet med en bro och började igår på ett projekt där vi ska göra om en stor rondell till en korsning.

 

I den här rondellen växer idag massor av rosor, ca 50 löpmeter plantor. Dessa skulle bara grävas upp och kastas, men jag har snackat med grävmaskinisten att lägga dem åt sidan åt mig. Så snart kommer jag ha en liten rosenträdgård! Enligt eniro är de rosa/röda.


 


Hörnet av tomten vid carporten är inte så fint idag, där funderar jag på att fixa en grop/stor rabatt och stoppa ner dem.  Jag försökte byta till mig lite grävmaskin tid mot rosor, men grannarna med grävmaskinen ville inte ha rosor, men erbjöd sig att hjälpa mig att gräva ändå! Lärkträdet är borta nu men det kommer antagligen vara massor av rötter där..

 


Och så har jag hålet i häcken mellan torprosorna och syrénhäcken där jag satte en liten krusbärsbuske i somras, den mådde inte så bra på sensommaren så jag funderar på att byta ut den mot lite rosor istället.





 


I slutet på veckan har jag fått låna ett släp, så då bär det av ut till Torpet igen. Med släpet fullt med rosor!

 

Men de kommer få vänta några veckor på nedplantering, ska försöka få med så mycket jord som möjligt och ställa dem på en press på allmänningen. Har hört att rosor är rätt tåliga.

 

Bilder kommer efter helgen!


Kommentarer
Postat av: Läsfröken

Vilken skatt!

Jag citerar från Mobackes hemsida;

"Det första man bör göra om planteringen inte skall ske omedelbart är att jordslå barrotade rosor - gräv en grop eller ränna där plantorna läggs, täck sedan rötterna med jord. Krukodlade plantor sätts i en hink med vatten under en halvtimma före planteringen. Även de eventuellt jordslagna rosorna skall behandlas på samma sätt före planteringen."



Här är länken:

http://www.mobackes.se/Produkter/rosor_raad.htm



2011-03-17 @ 12:49:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0