Nytt tak på gäststugan

 

Idag ligger det ett gammalt ”korrugerat” papptak på gäststugan, med ett tjockt lager mossa på. Som ett våtomslag, inte det bästa för ett gammalt hus. Takknocken böljar på ett märkligt sätt över huset som är ca 10 meter långt.

 

Helst skulle jag vilja byta till ett tegeltak, men stommen är för klen för att orka det. Verkar inte som det har varit det tidigare.

 

Torpet är från början ett tjänstemannatorp för de som jobbade på tingsrätten och häktet som ligger på granntomten. Därav att Torpet håller lite ”högre kvalitet” än vanliga torp, med påkostad kakelugn, fina dörrar och snickerier. Gäststugan däremot var fattighjonsstugan i bygden, som tjänstemännen höll ett öga på. Den är därför av lite sämre kvalitet, antagligen med papptak från början och utan timmerstomme.

 

För att gäststugan skulle orka ett tegeltak skulle jag behöva förstärka stommen, och det känner jag är ett för stort och kostsamt projekt. Därför väger jag nu mellan ett papptak eller plåttak. Själv tycker jag att falsat plåttak skulle vara det snyggaste, men min morbror som ska lägga det lägger hellre ett papptak, för det har han gjort förut. Ska försöka övertala honom… Har hittat den här återförsäljaren som verkar ha ett bra system, ser lätt ut att lägga! Och ser ut som ett ”riktigt” falsat plåttak, fast det är klick-modell på det. Fick en offert igår, ca 300:-/m2  inklusive vindskivor, nockskiva, skruv och emballage, exklusive frakt och underbyggnad. Inte så farligt tycker jag!








Bilderna kommer från deras hemsida.


Kommentarer
Postat av: Roland

Ett sånt tak skulle jag aldrig i min värld läga på den byggnaden, du förstör hela byggnaden.

Sån plåt skall endast ligga på större hus och byggnader.

2012-01-18 @ 09:27:44
Postat av: Andrea

Men vad ska jag lägga då? Huset ser för klent ut för tegeltak, tror inte att det har haft det tidigare. Jag har inte undersökt stommen jätte noga, men det ser ut som att bara ena gaveln är timrad, resten har en stående stomme i timmer.



Tacksam för tips!

2012-01-18 @ 09:36:44
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0