Nytt projekt - Gäststugegolvet

 

Jag kan inte låta bli att börja på nya projekt, även om jag vet att det är en dålig idé. I helgen började jag riva upp golvet i gäststugan. Det var ett gräsligt lackat furugolv, skruvat uppifrån med stjärnskruv, som hade börjat böja upp sig i alla skarvar så det var vågigt.

 


Det stod en köksbänk från 70-talet i gäststugan som jag började med att lyfta bort, och under den så hittade jag ett fint gammalt målat trägolv med breda plank. Så då var det bara att börja dra upp alla skruvar, de flesta var tyvärr förstörda så de gick inte att få upp med skruvdragaren. Det fick bli kofoten istället! (Mitt favorit verktyg.) Golvet under kommer ha många hål i sig från alla skruvar, och är kanske förstört på något ställe, varför skulle man annars lägga ett nytt golv ovanpå? Men man vet aldrig, kan ha varit en smak sak.


 






Längs med kanten på vedspisen har de lappat golvet med plåtbitar, mycket märkligt. Kanske för mössens skull? Lite längre bort var det en tegelkant, har jag aldrig sett förut runt en vedspis, har den också varit putsad? Eller har spisen varit större? Hm...





Garderoben i hörnet ska också bort. Den täcker en bit av fönsterkarmen.


Nu ska jag läsa på vad jag kan göra med alla skruvhål och hur golvet ska behandlas!


Medan jag bröt upp golvet började mamma skapa på det sista bruna fönstret. Snaaart är all brun färg borta! Bara golvlister kvar...



Kommentarer
Postat av: Ceci

Hej! Bra idé att låta det ursprungliga golvet komma fram igen, det blir mer känsla med ett "äkta" golv! Hur är golvet behandlat? Att såpskura golvet läker en hel del skador, ganska fort beroende på hur ofta man skurar förstås.

2011-03-16 @ 21:38:39
URL: http://cecisegna.blogspot.com
Postat av: Andrea

Ja, hela gäststugan behöver komma tillbaka till 1850, just nu råder det 1970 där.



Golvet verkar vara målat i morkbrunt, så jag kanske kan blanda sågspån med trälim och pilla ner i alla hålen. Och sen dutta dit lite brun färg. Men jag är rädd att det kommer att synas ändå.



En rejäl skurning skulle det behöva i alla fall! De verkar inte ens ha sopat golvet innan de la det nya över... Såpskurat golv har jag i lillhallen och på verandan, men det behöver skuras många gånger till innan det blir fint och tåligt.

2011-03-17 @ 09:32:44
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Erika

Hejsan! Vill bara få säga vilket otroligt mysigt torp/gård du ha. Man blir otroligt taggad att få sätta sig själv i arbete på ens egna ställe! Jätte roligt! Jag önskar dig allt gott och ett fortsatt lycka till med allt renoverande!



Med Vänliga Hälsningar



Erika

2011-03-17 @ 13:38:06
URL: http://mortkullnaset.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0