”Tapet” till verandan

 

Har funderat ett tag på vad jag ska ha för tapet på verandan. På ena väggen har jag fått fram en gammal pärlspont, inte speciellt fin, olika spont och bredder med ändå rätt charmig. De andra väggarna är tapetserade. Så planen nu är att behålla pärlsponten, bara skrapa och måla den och sen inspireras av Carl von Linné och tapetsera de andra väggarna med blomsterplanscher! (Som han gjorde i sitt arbetsrum på Hammarby, hans gård utanför Uppsala.)


 


Duro gjorde en tapet på 70-talet som är inspirerad av Linnés uppsatta planscher. Den nytrycktes till hans jubileum, 2007 tror jag att det var, men är redan slut. Den är ändå inte jättefin tycker jag, svartvit och för modern.

 



På loppisar har jag hittat tre floror men jag behöver några till, kanske tre, är inte så många kvadratmeter tapet som tur är.

 

Någon annan som inspirerats av Linné är en av mina favoriter, Josef Frank.


Kommentarer
Postat av: eva

På Hötorgets loppis har de dessa blomplanscher, en av bokförsäljarna sålde dem.

2011-08-25 @ 18:55:34
Postat av: Anonym

Hej! Blomplanscher blir ljuvligt tror jag nog.

Vill bara berätta att Linnétapeten inte är svartvit utan grönvit. Den finns numera hos Handtryckta tapeter på Långholmen i Sthlm. Här kan du se den i bruk hos mej: http://mittuniversum.wordpress.com/2010/02/04/sovrummet-linnetapeten-tapet/

2011-08-25 @ 22:01:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0