Framför vedspisen?

 När vi la golvet i köket förra gången vi var ute så lämnade jag ett 60x30 stort hål framför vedspisen för att lägga dit en sten av något slag. Först hade jag tänkt ta de som jag hittade på allmänningen, 15x15 marmor stenar, men nu har jag blivit lite sugen på att ha en hel sten..

 

Eftersom golvet bara är 12mm tjockt så får inte stenen vara tjockare.


Vissa har mässings plåt:



Andra mörka plattor och mässingslist:






Mörk sten:





Terrakottafärgade plattor och mässingslist (inte min favorit..):



Lite ljusare stenplatta:







Eller inget alls:



Vitt golv och ingen platta framför känns som en rätt dålig idé... Och på gysinge tipsade de om att för mörk sten inte är en bra idé eftersom aska väldigt snabbt syns på den och ger ett dammigt och smutsigt intryck. Mina favoriter är det två lite ljuare stenplattorna, nr två och tre nerifrån. Vad tycker du?

När jag var på bygghandeln såg jag att de hade klinkers, till badrumsgolv, som såg ut som sten. Den jag såg liknade skiffer. Fördelen är att de är tunna, lätta att skära till och kostar runt en hundring! Men vad hade man egentligen för stensort framför vedspisarna på 1850-talet?

Här är tre klinkersplattor:








Svårt val! Får nog vänta tills att jag målat golvet...


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej. Jag tycker nog att en enkel variant av hel sten eller hel plåt passar bäst. Mest urspprungligt liksom. Om du väljer klinker tror jag att intrycket blir mer modernt. /Sara

2010-09-10 @ 17:02:27
Postat av: Andrea Malmsten

Men jag tänkte att klinkern skulle vara en hel sten, inte flera små. Nuförtiden finns det så stora plattor, 60x30. Och så jag har sett de som verkligen ser ut som sten, inte moderna och plastiga... Fast det bästa vore ju om jag hittade ett ställe som sålde så stora riktiga stenar som var tunna, men det kommer nog tyvärr bli svårt. Kan inte bygga mer än 12 mm.



Kul att du läser och kommenterar! Uppskattar verkligen andras idéer och synpunkter. :)

2010-09-13 @ 07:58:51
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0