Härligt hösthelg

 

I helgen var jag och Mamma ute på Torpet! Det hade snöat lite dagen innan och var kallt och klart väder.

 


Gräset var alldeles för långt, fick inte igång gräsklipparen senaste gången jag var ute och löven låg i ett tjockt lager. Så det var bara att börja kratta, blandat med snön blev det en härlig ”höstsorbet”, rätt stora och tunga högar…

 


Rensade gräsmattan från fallfrukt också, en del gick att rädda. Resten gick till komposten, som nu är överfull av löv, snö och äpplen.

 


Jag har en höstblommande växt ute på Torpet, vet dock inte vad den heter. Någon som vet? Jag tycker egentligen inte om tjockbladiga växter, men när den är den enda som blommar så var den rätt fin.

 

Passade på att skörda jordärtskockorna också! Men det var inte så många kockor på varje planta, kanske fem stycken. Jag köpte ju en påse på konsum och sådde, kanske var det problemet. Sådde 250 gr och fick kanske 1,5 kg, inte lika bra avkastning som potatis, men väldigt gott!



Kommentarer
Postat av: Sophie

Växten heter Kärleksört. Ett vackert namn på en så enkel blomma tycker jag. Jag har heller aldrig gillat tjockbladiga men denna är ganska fin när den blommar. //Sophie

2010-10-27 @ 13:47:52
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0