Trädgårdslandet

 

Hur gick det med trädgårdslandet?

 

På Valborg var jag ute på Torpet med vänner och grävde! Jag följde planen som jag skrev om tidigare. Grävde djupt, la grässkalpen upp och ner i gropen och täckte över med jorden jag grävt upp blandad med kogödsel och kompostmull. Det finns så många jord-snobbar som påstår att jorden är a och o, att man ska välja noga bland blomjord, U-jord, S-jord, K-jord, P-jord osv. Det som lever får se.

 

Och så sådde jag dill och morrötter, samt satte potatis och jordärtskockor. Över la jag en fiberduk, den skyddar inte bara mot insekter, katter och annat otyg, utan fungerar även som ett litet växthus. Det blir varmare och jorden torkar inte lika snabbt!

 

Kom dock på när jag hade åkt därifrån att jag inte skulle komma tillbaka på nästan två veckor och blev lite orolig att det var för lång tid med fiberduk på.. Men när jag kom dit i Kristihim så hade bara dillen kommit upp en centimeter och bara en av alla potatisar jag satt kikat upp, så det var ingen fara! :)

 

Men jag vill varna för att det var ett slitjobb att gräva upp ett trädgårdsland! Hade ont i hela kroppen efteråt. Träffade som tur var bara på en stor sten, ett tips är att undersöka det innan genom att sticka ner ett spett här och var där man tänkt lägga sitt land.

 

Det roliga var alla skatter som jag hittade i jorden! Har inte tagit ett foto på dem än, men ska göra det och lägga upp. Massor med porslinsskärvor, vissa mycket vackra, och även gamla glasbitar, smidda spikar och målarfärgstuber! Sätter igång fantasin om vem som har bott i torpet.. Kanske en konstnär? Funderar på att göra ett kollage av dem…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0