Prioritera!

 

Ett av mina största problem är att jag har lätt för att börja på många projekt samtidigt och inte bli klar med nått. Så när jag läste Saras blogg fick jag tipset att göra en prioriteringslista inför sommaren!

 

Här kommer den, stor som smått:

 

 

- Skrapa och måla taket i lillhallen, linoljefärg (0,5)

Köpa: Vit, matt linoljefärg. Penslar

 

- Lägga trägolv i köket (1)

Köpa: Obehandlat furugolv

Lista ut: spikat i sig själv och flytande eller med ”limmatta”?

 

- Måla köksgolvet med snedställda rutor, linoljefärg (3)

Köpa: två grå nyanser av linoljefärg

 

- Måla köksluckorna (0,75)

Köpa: Färg

Lista ut: Vilken färg? Spruta eller måla med pensel?

 

- Lägga trägolv i stora och lilla hallen och såpa det (2)

Köpa: Obehandlat furugolv, det som behövs för att såpa det

 

- Skrapa klart alla fönster- och dörrkarmar invändigt och måla dem, linoljefärg (2)

Köpa: linoljefärg, mindre penslar

Lista ut: Vilken färg?

 

- Lämna in det norra fönstret på renovering, trä behöver bytas ut

Lista ut: Finns det någon i närheten som renoverar fönster?

 

- Renovera fönster

Köpa: Kitt, färg och allt annat som behövs vid fönsterrenovering

Lista ut: Vilka är akuta och måste göras i sommar, vilka kan vänta till nästa sommar?

 

- Byta fasad på verandan, är masonit på den nu.. (1)

Köpa: Virke, list, falurödfärg, penslar

 

- Måla de delar av fasaden som snickaren bytt (1)

Köpa: Falurödfärg

 

- Måla de detaljer på huset som ska vara vita men som idag är övermålade i rött (0,25)

Köpa: Vit utomhusfärg

Lista ut: Måste de skrapas först?

 

- Byta betong plattorna framför dass till naturstensplattor (0,25)

 

- Måla dass invändigt, från furu till vita väggar (0,5)

Köpa: Färg av något slag

Lista ut: Hur gör man? Ska de laseras, rappas eller något annat?

 

 

Ojoj.. Det är bara två veckor av min semester som jag kommer kunna vara på torpet! Hur ska det här gå? Kommer i och för sig att åka ut så många helger som jag kan. Jag får se till att bjuda ut många vänner som kan hugga in!

 

Gjorde en överslagsräkning. Försökte vara realist, även om jag egentligen är en tidsoptimist… Siffran i parantes bakom varje punkt är antal dagar som jag tror att det kommer ta. Blir 13 dagar! Men då har jag inte räknat med inköp av material. Men jag har räknat med en persons arbete, så om man är två så går det nästan dubbelt så fort! Men känns ändå som om jag kan hinna innan hösten.

 

Har inte heller räknat in någon tid för fönsterrenovering, eftersom jag inte vet vilka som är akuta. Får se vad jag hinner, men nu har jag i alla fall en plan! Jag får inte börja på en ny punkt förens jag är klar med den förra. Om inte färg behöver torka eller så.. ;)

 

Och så kommer jag vilja ta det lite lugnt och ligga i solen lite också.. Men det ska jag nog hinna med!


Kommentarer
Postat av: Sara Small Town

Åh vilken fin prioriterings lista du har fått till!



Ja, visst är vi ju alla renoverare tidsoptimister... MEN vad gör väl egentligen det :-)



Visst ska det bli spännande att få följa upp listan efter sommmaren?!



Hälsningar

Sara Small Town

2010-06-25 @ 00:13:42
URL: http://smalltownstyle.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej Andrea,



Hittat till dig pga av vi är med i samma utmaning hos Sara. Jättekul att se ditt torp, jag har läst lite i början än så länge och torpet ser så fint ut. Gillar verkligen din stil. Modigt gjort att köpa ett torp alldeles själv men va sjutton, varför inte!? Ska bli kul att följa dig och dina utmaningar.



Lycka till,

Sanna

2010-07-05 @ 18:54:59
URL: http://www.myblueberryhouse.blogspot.com
Postat av: Vita loppan's möbelrenovering

Men vilket fantastiskt torp! Bra köp:-) hoppas du får en härlig sommar med massa Torprenovering:-) en massa vänner och god mat brukar lösa det mesta. Kul att ha hittat hit.



Kram Linda

2010-07-09 @ 09:00:09
URL: http://Www.vitaloppan.wordress.com
Postat av: Nils

Hoppas att det gått bra för er med era fönster och alla renoveringar som skulle göras!

2011-04-15 @ 00:17:02
URL: http://www.glasmastare.n.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0