Lappad timmerstomme och ny panel

 

När jag kom ut till Torpet för några veckor sedan hade snickaren varit där och rivit bort lite panel för att se hur bottenstocken mådde. Den var märkligt lappad och lagad… med impregnerat virke! Men i helgen när jag kom ut efter midsommar så var bottenstocken bytt, hålet lappat och hela södra fasadens panel bytt. Virket var grundat med något rött (inte falufärg) men läkten var obehandlad.

 

Det var bara att börja måla!

 

Jag hade sett att det fanns två stora hinkar med falufärg stående i snickarboden, men när jag bytt om, tagit fram penslar och stege och skulle öppna dem såg de lite märkliga ut. Gryniga och konstiga. Jag har aldrig målat ett hus förut så jag rörde en stund men inget hände. Så jag gick och frågade grannen om de visste hur falurödfärg skulle se ut. Hon visade sig vara en fd färghandlare och informerade mig att färgen tyvärr hade frusit i vinter och var förstörd.

 

Så full fart iväg till färgaffären som snart skulle stänga för att köpa ny! Kom sekunden efter att de hade stängt men jag lyckades övertala dem att släppa in mig.

 

Så nu är första lagret målat, nästa gång jag åker ut ska det andra och sista lagret på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0