Almtorp

Snubblade över uttrycket "vårdträd" idag och tänkte att jag skulle kolla upp den exakta betydelsen.

 

Så här skriver wikidedia: Vårdträdet var i svensk folktro det stora dominerande trädet invid släktens gård, som troddes bära släktens lycka och välgång. Att skada trädet eller ens bryta löv av det ansågs medföra säker olycka och sjukdom. Hustomten, alternativt gårdens vättar, sades bo under vårdträdet, och åt dessa offrade man för att avvända sjukdom och olycka från människor och boskap. Det finns också en praktisk aspekt av vårdträd, det skyddar gården vid blixtnedslag.

 

Vanliga vårdträdsarter är ek, kastanj, lind, lönn, ask och alm. Även björk och rönn förekommer, i synnerhet norr om den biologiska norrlandsgränsen som skär genom Svealand. Mera ovanligt är att ett fruktträd utses till vårdträd. Barrträd förekommer över huvud taget inte. Flera släkter har tagit namn efter sin hemgårds vårdträd, till exempel släkterna Almén, Linnaeus, Lindelius och Tiliander.

 

Mitt vårdträd är en Alm! Det satt en fågelholk på trädet när jag flyttade in, så när ingen fågel flyttat in i holken så misstänkte jag att något var fel. Jag tänkte rensa den men det visade sig att den var helt tom, ingen hade någonsin bott där. Kanske är den omysig eller luktar människa?



 När jag var ute sist såg jag dock att en liten fågel flyttat in i ett hål lite längre ner på stammen, som såg ut som ett gammalt hackspettbo. Trevligt att i alla fall nån vill bo i det gamla trädet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0