Första potatisen skördad och torprosorna blommar!

 

I midsommar skördade jag min första potatis! Borde nog ha väntat lite till, men jag är så otålig. Tog bara upp en planta, så jag har mycket kvar. De varierade väldigt mycket i storlek, från riktigt stor till ärtstorlek, men goda var de!


 


Två buskar som jag tidigare trodde var nypon stod i full blom! Med vackra vita blommor som doftade underbart. Jag har googlat lite på torprosor och de verkar vara av sorten Plena, Finlands vita ros. Den är en halvfylld pimpinellros som tyvärr blommar kort. Fram till Juli kan man gödsla med lite guldvatten och till hösten kan man ge den lite aska. Men såna här gamla, äkta sorter klarar tydligen det mesta och är inte så kräsna.

 


Förra gången jag var ute grävde jag upp en krusbärsbuske på en ödetomt. Hade läst på lite och det skulle inte vara så svårt, krusbär och hallon ska vara svåra att döda. En kvinna berättade till och med att de hade dragit upp en krusbärsbuske genom att binda fast den bakom bilen, men den överlevde och gav bär samma år!


 


Den satt som berget och stack oss många gånger under arbetets gång. Men tillslut var den på plats. Jag har ett hål i häcken mellan Syrénhäcken och Torprosen så där fick den stå. Den verkar ha överlevt flytten!


Kommentarer
Postat av: Jenny Maria

Åh, jag tror att det är samma rosenbuske som jag har försökt rädda. Jag har växt upp med en enorm sådan buske och bundit krans med rosorna till skolavslutningarna. Tyvärr stod den precis där vårt hus ska stå (vi har styckat mina föräldrars tomt) så den blev bortschaktad, men... innan dess så försökte jag, mamma och moster att rädda lite av den och det verkar ha lyckats. Precis som du skriver så är de gamla - icke-förädlade och icke-genmanipulerade - sorterna väldigt tåliga. Vi får se vad de får för plats nästa vår/sommar när vi ska ta itu med trädgården...



http://familjensnyalya.blogspot.com/2010/04/projekt-vita-rosor.html



http://familjensnyalya.blogspot.com/2010/06/julklapp.html

2010-07-05 @ 23:58:14
URL: http://jennymariasblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0