Mera pynt

 

Jag gillar att julpynta! Det finns så mycket fina saker; stora guldiga och glittriga glaskulor, röda sidenband, vackra ljusmanschetter, halm figurer; änglar, tomtar, grisar, bockar… Och så mycket härliga dofter från granen, hyacinterna och baket.

 

När jag flyttade hemifrån plockade jag med mig en flyttkartong med mitt favorit pynt och har haft gran varje år sen dess. Men eftersom mamma slutat pyntat så har hon i år kört över ALLT pyntet till mig, så nu har jag tre flyttkartonger! Och så mycket pynt får inte plats i en etta på 50kvm… Så nu håller jag på att rensa ut, det blir tre högar; en som ska vara kvar i stan, en som ska ut till Torpet och en som jag ska göra mig av med.

 

Det här är pyntet som ska till Torpet:

 

Söta gammeldagsa ljusstakar:

 

Det mesta av det gamla pyntet kommer från mammas barndomshem tror jag.

 

Tre små tomtar:

 


Några andra gamla tomtar:

 


Två ljusstakar som faktiskt köptes på Ikea på 80-talet:

 


Äpplen och pepparkakor i plåt:

 


Små kärvar att hänga i fönstren:

 


Äpplen till granen:

 


Mina favorit tomtar:

 


Halmfigurer:

 


Till julbordet:

 



Jag orkar inte ha gran både på Torpet och i stan, så på Torpet får det nog bli en stor granbukett i en vas eller urna med lite pynt i. Vi är bara ute i fyra nätter ändå, men för doftens skull.

 

Jag och mamma har bestämt att vi skippar julmaten och äter god mat istället! Så det blir skaldjur, fisk och andra delikatesser. Ser verkligen fram emot att åka ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0