Massivt furugolv!

 

Takhöjden är lite bättre i Torpet än i många andra torp och jag är inte så lång. Men mina vänner är... Så när jag valde trägolv ville jag ha ett som tog så lite av takhöjden som möjligt. Jag ville även ha ett med så breda plankor som möjligt, vilket visade sig vara en svår kombination. Efter mycket efterforskningar hittade jag ett! Har inte måtten eller fabrikatet här, återkommer med det.

 

Det fina var också att det gick att få home delivery! Så jag behövde inte hyra släp eller liten lastbil. 250:- tog de för hemkörning och två dagar efter att jag beställt det stod det en stor lastbil utan för mitt lilla torp!

 

 

Just nu känns det lite ljust men jag hoppas att det får fin patina snabbt. Jag såpade det på en gång med Gysinges linoljesåpa, med en extra stor dos såpa eftersom det är nytt (5dl). Kände mig lite som Pippi Långstrump… ;) Nu kan jag såpa det upp till varannan vecka om jag vill påskynda processen.

 


Lillhallen före:




Och efter:




När jag hade gäster i helgen la jag en liten trasmatta vid dörren för att skydda golvet. Men när jag efter bara en dag skulle skaka den hade det redan blivit märken av den! Golvet under mattan var ljusare. Så när jag åkte därifrån såg jag till att ta bort alla möbler och skor från de nylagda golven.

Jag gjorde en jättesnygg tröskel också! Men den glömde jag fota.. En hög, rejäl tröskel. Återkommer med bilder på den.

 

När jag började lägga golvet hade jag bara en handsåg, men insåg snabbt hur lång tid det tog så jag köpte en sticksåg på Clas Ohlson för 249:-. Riktigt bra var den!

 

Nu är det bara köket kvar att lägga… Eftersom trägolv är bäst att lägga på sommaren då luftfuktigheten är som högst så får det bli någon helg snart, vill inte vänta till nästa sommar!


Kommentarer
Postat av: Sophie

Vad fint det blev men visst är det lite trist när det dels är så känsligt och dels är så ljust i början. När vi la in våra golv såpskurade vi varje dag med ganska mycket såpa i nästan två veckor, på så sätt fick vi faktiskt ganska snabbt ett fint golv. Man kan göra det så ofta man vill och orkar just för att få lite yta på det i början. //Sophie

2010-08-11 @ 17:12:10
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: Andrea Malmsten

Okej, på Gysinge sa de att jag inte fick skura mer än varannan vecka. Men om ni har skurat så ofta så ska jag göra ett försök!



Jag hittade måtten hemma på fakturan, 14x185 är det (alltså 1,4 cm tjockt och plankorna är 18,5 cm breda). Kostade 200:-/kvm på Edebo Såg på Väddö, Föllingegolv är fabrikatet.

2010-08-12 @ 08:55:52
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Sophie

Konstigt att de sa så. Förstår faktiskt inte varför man inte skulle kunna skura så ofta eller sällan man vill. Det viktiga är väl att golvet torkar mellan gångerna. Man vill ju gärna få ett snabbt resultat för att skydda golvet litegrann.



Vilket bra pris på golvet förresten. Och ändå så pass brett. //Sophie

2010-08-12 @ 12:00:47
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: Andrea Malmsten

Hon kanske inte trodde att det skulle hinna torka snabbare.. Men det vore ju konstigt. Ska bli spännande att se hur det ser ut när jag kommer dit imorn! Ska skura det ordentligt i helgen.



Ja, blev väldigt nöjd med de breda plankorna! Jättebra pris, och trevliga var de också. :)

2010-08-13 @ 09:56:53
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Jag tänkte fråga vad du betalade men jag kan ju läsa det här själv : ) För jag undrar själv vad som är rimligt...

Jag hade fått för mig att du skulle ha betonggolvet kvar i köket och måla direkt på det men så är det inte alltså?

2010-08-13 @ 17:54:13
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Jag började att försöka dra bort plastmattan, men den satt som berget.. Därför beslöt jag att lägga in ett trägolv ovan på. Kommer nog bli finare dessutom, är nöjd med mitt val. :) Men golvet ska målas ändå, rutigt grå/grå i linoljefärg.

2010-08-16 @ 07:45:10
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0