Förstukvist

 

I inlägget om grannens hus började jag skriva om förstukvistar men insåg att det fanns alldeles för mycket att skriva i ämnet för att inte göra ett separat inlägg!

 

Så här ser förstukvisten ut nu förutom att den nu är oljad med svartpigmenterad olja. Här slår jag i de sista spikarna. Ersatte bara den gamla trallen med en likadan. Lådan till vänster i bilden är borta nu också, i den stog den gamla pumpen.

 

 

 

Planen är att ställa en liten ljugarbänk längst med väggen på vänster sida. Och på kortändan på trallen tänkte jag sätta upp ett litet staket och en kort väggfast bänk på höger sida om dörren. Men det kan jag inte göra förrän jag bytt fasad på verandan, där är det för tillfället massonit. Kanske hinner göra det i höst! Men något tak blir det inte, skulle inte passa till husets proportioner.

 

Jag surfade lite för att hitta en bild på ett sånt staket som jag skulle vilja ha. De här tycker jag är fina:

 




(lite för avancerad för mitt lilla torp..)



Den här var till salu!


När jag letade efter bilder så snubblade jag in på den här bloggen: Gårdsromantik Havsviken.   Där tipsar hon om en bok som heter Snickarglädje och Blomdoft av Hans Mårtensson, måste snarast till biblioteket och låna den!

 

Hon tipsar även om två andra böcker i ämnet Snickarglädje - dekorativ träarkitektur och Förstukvistar och Verandor av samma författare. De böckerna innehåller inte lika många handfasta anvisningar som den andra men har många vackra inspirationsbilder.   

 

Hon tipsade även om en återförsäljare av snickarglädje: http://www.nordingratra.com

 

Från deras sida kommer den här bilden:





Det högra staketet tycker jag är vackert!


Kommentarer
Postat av: Where The Forest Ends

Ah visst är dörren fin :) Den sitter dock inte på huset vi bor i utan vårat torp som står precis bredvid :)



Missade nog kommentaren.. men har åtgärdat det nu så jag lär inte missa några fler...

Tapeten vi har i hallen är från Boråstapeter och kollektionen heter Anno 1905

2010-08-18 @ 09:56:29
URL: http://wheretheforestends.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0