En vecka som torpare!

Nu har det gått en vecka sedan jag fick tillträde till mitt torp! Har svårt att koncentrera mig på jobbet, det enda jag tänker på är tapeter, trägolv, takpannor, inredning mm.

Jag var ute fem dagar över påsken och fixade och donade. Jag hade tur som fick tillträde så snabbt och att jag fick alla inventarier! Och då menar jag alla; porslin, kastruller, stekpannor, glas, bestick, husgeråd, möbler, trädgårdsredskap, en vedklyv, gummistövlar, träskor, gallonjackor mm mm. Allt man kan tänka sig att behöva helt enkelt! Efter hand kommer jag säkert byta ut saker, men det mesta är riktigt fint och i gott skick.

Så jag är alltså 25 och har köpt mig ett torp från 1800-talet. Känns stort och spännande! Husen är i ganska gott skick med tanke på hur länge det stått där. Det som behöver göras inom ganska snar framtid är att kolla hur illa däran syllen är på kortändorna på huset, fasaden är lite rutten och risk finns att syllen helt eller delvis måste bytas. Taket på gästhuset har inte börjat läcka än, men det är nog en tidsfråga. Det är ett papptak som sett bättre dagar..

Jag har egen brunn men pumpen har jag inte fått igång än, en packning verkar ha tröttnat. Men det är lätt fixat. Det är bara sommarvatten just nu, i framtiden kommer jag vilja ha vintervatten men det är ett senare projekt.

Vinden har ett inrett rum och ett oinrett, bara råvind, så det är också ett projekt, men det får också vänta.

Min kakelugn funkar inte, skorstenen måste muras om. Har fått en offert från en lokal murare, men den känns lite saftigt. Får se om jag kan lösa det på något billigare sätt. Vedspisen i gästhuset fungerar inte heller, men den skulle inte vara lika dyr att fixa till.

I köket ligger en plastmatta, och under den ett betonggolv med värmeslingor. Men den tänker jag dra bort i helgen. Och sen tänker jag måla golvet ljusgrått med mörkare grå rutor, som man gjorde med trägolv på 1800-talet. Luckorna är idag ljusrosa/beigea så de behöver också målas, kanske ljusgrå dom också… På väggarna är det en stänktapet, vilket jag inte är så förtjust i men den tänker jag byta ut till en vackrare. Bilder kommer på kökets utveckling!

Här kommer bilderna från mäklaren!


Kommentarer
Postat av: Lotten

Roligt med en till ung tjej som skaffat torp! Är det bara ditt eller köpte du det ihop med någon?

2010-04-20 @ 16:35:47
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Hej! Nej, jag äger det helt ensam. Oj, det lät deppigt.. Men så är det inte alls! :D Många reagerar över att jag gick och köpte det själv.. och att jag är så ung. Men det bryr jag mig inte om! ;)



Kul att höra att jag inte är ensam om att va lite tokig.. ;) Trodde helt ärligt att jag var den enda unga tjejen i hela världen som köpt ett torp själv! Haha..

2010-04-20 @ 16:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0