Dags att planera trädgården!

Nu börjar det knoppas överallt och det är dags att planera trädgärden!

 

Så här första året vet jag inte riktigt vad som kommer komma upp ur jorden, ska bli spännande att följa! Det som jag vet finns är två äppelträd, men de är tyvärr misskötta och ganska höga och stolpiga, men jag ska försöka forma om dem med tiden. Det finns även ett hallonsnår som jag har ansatt i och två stora gamla vinbärsbuskar. Vinbär ska ansas först på hösten så dom är ett senare projekt.

 

Jag här även sett en hel del smultronblad som redan tittat upp, framförallt runt matkällaren.

 

Jag kommer inte vara ute mer än på helgerna och någon vecka på semestern under sommaren så jag måste tänka på att inte ha något som behöver så mycket omvårdnad.

 

Sättpotatis har jag redan köpt och lagt i mina fönster i stan, en riktigt tidig sort till midsommar och en lite senare som ska räcka resten av sommaren.

 

Jag är även väldigt förtjust i jordärtskockor och de klarar sig tydligen bra själva också. De ska sås så fort som möjligt och bildar höga blommor, nästan som solrosen, som den är släckt med. Skörden kommer inte förens på hösten, men den som väntar på något gott! Tycker dessutom att de man köper i butiken är ganska dyra…



Mynta hade jag också tänkt satsa på. Den är så härlig att ha i drinkar på sommaren och på efterrätter. Förra året gjorde jag ett mynta-socker, hackade mynta och blandade med socker och lät torka. Super gott på melon eller jordgubbar. Man kan även ha lite limesaft och skal i. Nu längtar jag till sommaren!

 

Läste på lite på Odla och fann att Mangold inte behöver så mycket omvårdnad. Den har dessutom en så vacker färg!

 



Min tomt är på gott och ont inte så stor, just nu vet jag inte ens var jag ska få plats med min lilla potatisodling… Men i den bortre ändan vid hallonsnåret kommer jag nog få offra lite gräsmatta, där kommer jag nog ändå inte vara så mycket.


Här kommer en liten skiss över tomten:

 

Mina misslyckanden och framgångar kommer att dokumenteras så att jag inte gör samma misstag nästa år! Bilder och tips kommer.


Kommentarer
Postat av: Lotten

Snygg skiss! Sån ska jag också försöka göra. Satt faktiskt igår och började rita en plan för min trädgård för första gången men det var inte på datorn. Kan du mycket om odling?

2010-04-20 @ 16:47:08
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Haha, jag gjorde den i power point! ;) Bra för då kan man flytta runt sakerna enkelt.



Både ja och nej. Jag bor i centrala Stockholm men har en liten trädgård där. Har alltid gillat att odla saker, främst ätbart, med varierande resultat. Läser mycket på nätet om odling, odla.nu är riktigt bra!

2010-04-20 @ 16:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0